Η Ελλάδα βρίσκεται οριστικά εκτός σχεδιασμού, για την διαδρομή του αγωγού φυσικού αερίου South stream, όπως παραδέχθηκαν επίσημα οι υπεύθυνοι της GAZPROM σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν στην Μόσχα οι υπεύθυνοι της Gazprom απαντώντας σε ερωτήσεις Ελλήνων και ξένων δημοσιογράφων και οι ευθύνες των πολιτικών ηγεσιών από το 2009 και μετά πρέπει να αναζητηθούν και να τεθούν επιτακτικά.
Δεν μπορεί ο κάθε πρωθυπουργός να έχει μερίδιο στην χρεοκοπία του τόπου και μετά να σφυρίζουν αδιάφορα. Ειδικά ο Γ.Παπανδρέου θα πρέπει να λογοδοτήσει για την προδοτική συμπεριφορά του, αφού σε αυτόν οφείλεται κατά κύριο λόγο ο ενταφιασμός του έργου. Αλλά και ο νυν πρωθυπουργός Α.Σαμαράς από πέρσι τέτοια εποχή που "είχε λόγο" στα κυβερνητικά τεκταινόμενα, δεν θέλησε να πιέσει για να δημιουργηθεί το έργο που θα άλλαζε την πορεία της χώρας....
Τα ηγετικά στελέχη της Gazprom είπαν χαρακτηριστικά ότι «Δεν πάμε στη Νότιο Ιταλία» ( μέσω Ελλάδος ), όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Leonid Chugonov. «Γιατί να πάμε εκεί; Δεν μας περιμένει κανείς εκεί, (σ.σ.: στην Ελλάδα)» εννοώντας την πολιτική ηγεσία, είπε ο κ. Chugonov, ανώτατο στέλεχος της GAZPROM o οποίος πρόσθεσε ότι, "Δεν υπάρχει λόγος να γεμίσουμε ένα άδειο αγωγό.
Ο ίδιος, αλλά και το στέλεχος της Gazprom Sergey Kyprianov ρωτήθηκαν και για την διεκδίκηση της ΔΕΠΑ στην Ελλάδα, αλλά και για τον ανταγωνιστικό αγωγό ΤΑP, αν δηλαδή συνδέουν την ΔΕΠΑ με τον αγωγό South Stream ή την πιθανή κατασκευή του αγωγού του TAP.
Και στις δυο ερωτήσεις, η απάντηση τους ήταν η τυπική, ότι δηλαδή "Δεν υπάρχουν συμβόλαια πελατών στην Ιταλία, ως εκ τούτου δεν υπάρχει λόγος για την κατασκευή του αγωγού από την Κομοτηνή προς το Οτράντο της Ιταλίας". Και πως να υπάρξουν αφού ήταν γνωστό από το 2010 ότι ο αγωγός δεν θα πέρναγε από την Ελλάδα λόγω "αλλεργίας" σε οτιδήποτε ρωσικό της κυβέρνησης Παπανδρέου.
Μάλιστα η Gazprom χθες κατέδειξε ότι η συμφωνία του 2007 μεταξύ Καραμανλή-Πούτιν, ήταν οικονομική "θυσία" για την Ρωσία, αφού ήδη το ρωσικό αέριο που περνά προς την Ιταλία ( Βόρειος Ιταλία ) είναι 17 δισ. κυβικά για τις βιομηχανίες στην Βόρειο Ιταλία, ενώ η κατανάλωση στην Ελλάδα συνολικά είναι 2,9 δισ. κυβικά μέτρα.
Έτσι, όπως παρουσιάστηκε επισήμως η γραμμή του αγωγού θα είναι από την Αnapa ( Μαύρη Θάλασσα ) προς την Βάρνα της Βουλγαρίας. Από εκεί θα συνεχιστεί προς Σερβία- Κροατία- Ουγγαρία- Σλοβενία- Αυστρία- Ιταλία. Η σχεδιασμένη δυναμικότητα του αγωγού φυσικού αερίου θα είναι 63 δις. κυβικά μέτρα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, η κατασκευή του αγωγού θα ξεκινήσει στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2012 και το πρώτο αέριο υπολογίζεται ότι, θα ξεκινήσει από την περιοχή Anapa τον Δεκέμβριο του 2015.
Η κοινή εταιρεία που κατασκευάζει τον αγωγό σε Βουλγαρία- Σερβία- Κροατία- Ουγγαρία- Σλοβενία- Αυστρία- Ιταλία
Παρόντες στην συνέντευξη ήταν και εκπρόσωποι της κοινής εταιρείας που θα κατασκευάσει τον αγωγό South Stream, την South stream Transport AG με τα εξής ποσοστά GAZPROM 50%, ENI ( Italia 20%)- και η γερμανική Wintershall και η γαλλική EDF από 15% αντιστοίχως. Μάλιστα, οι υπεύθυνοι της GAZPROM απάντησαν για τα χρηματοδοτικά σχήματα του αγωγού, όπως λ.χ σε Ουγγαρία με 70% δανεικά κεφάλαια και 30% ίδια κεφάλαια ή στην Βουλγαρία, όπου επίσης τα δανειακά κεφάλαια θα είναι περισσότερα.
Το ξεκαθάρισμα από ρωσικής πλευράς, ότι δηλαδή δεν θα ακολουθηθεί η διαδρομή μέσω Ελλάδος – Ιταλίας στηρίζεται σε πραγματικά στοιχεία καθώς θέλει να πωλεί αέριο σε όλες τις προαναφερόμενες χώρες ( Σερβία, Κροατία, Ουγγαρία, Σλοβενία, Αυστρία, Ιταλία), ωστόσο η διεκδίκηση της ΔΕΠΑ από την Gazprom με μεγάλες πιθανότητες κάνει πολλούς να θεωρούν ότι αν αποκτηθεί η ΔΕΠΑ, τότε πιθανότατα να αλλάξει και η στρατηγική της ρωσικής εταιρείας.
Όπως είναι γνωστό για την ΔΕΠΑ υπέβαλλαν προσφορές oι Ρωσικές Gazprom, Negusneft και η Αζέρικη Socar, η κοινοπραξία Μότορ Όιλ-Βαρδινογιάννη κλπ. Όπως δήλωσε ο Α.Μεντβέντεφ και αποκάλυψε το defencenet.gr "Είναι ανοικτή η συμμετοχή της Ελλάδας στον South Stream αν αποκτηθεί η ΔΕΠΑ" . Βέβαια, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές από την Μόσχα στο defencenet.gr "Η υπόθεση του αγωγού έχει κλείσει για την Ελλάδα ακόμα και αν αποκτηθεί η ΔΕΠΑ. Αλλά στην περίπτωση που η Gazprom πάρει την ΔΕΠΑ, τότε θα υπάρξουν άλλα αντισταθμιστικά οφέλη, όπως σταθμοί υγροποίησης φυσικού αερίου, αποθήκευσής του και χαμηλού κόστους ενέργεια για τα νησιά".
Η ρωσική εταιρεία Gazprom διαθέτει τέτοια οικονομική δύναμη ώστε να μην χρειάζεται να πιέζει κανέναν. Αντίθετα, όπως συνέβη το 2007, όταν ο Κ.Καραμανλής συμφώνησε με τον Β.Πούτιν να περάσει από την χώρα μας ο South Stream μέσω της γραμμής Βουλγαρίας- Ελλάδας- Ιταλίας, αυτή η συμφωνία στηρίχθηκε καθαρά σε γεωστρατηγικούς και πολιτικούς λόγους για να βοηθηθεί η Ελλάδα από την Ρωσία. Αν η Ελλάδα ξαναβρεθεί για αυτούς τους λόγους στον σχεδιασμό, ίσως να ενταχθεί σε μια διεθνή διαδρομή αγωγών.