Πολλά είναι τα ερωτήματα που χρήζουν απάντησης, ώστε να εξηγηθεί η τραγωδία που έπληξε το επιβατηγό-οχηματαγωγό Norman Atlantic της ιταλικής εταιρείας Visemar Di Navigazione. Ηδη, οι ιταλικές εισαγγελικές αρχές έχουν διατάξει τη διεξαγωγή σχετικής έρευνας, ώστε να αποδοθούν ευθύνες. Το έργο τους μόνο εύκολο δεν είναι, καθώς το πλοίο που ναύλωσε η ΑΝΕΚ Lines για την εκτέλεση του δρομολογίου Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα, ήταν ένα καθόλα σύγχρονο πλοίο που είχε περάσει όλους τους σχετικούς ελέγχους και τις απαιτούμενες επιθεωρήσεις, χωρίς να έχει ούτε ένα περιστατικό διακράτησης λόγω παραλείψεων επί τρία συναπτά έτη. Ασφαλώς, αυτό δεν σημαίνει ότι όλα λειτουργούσαν άψογα. Μόλις στις 19 Δεκεμβρίου, το πλοίο επιθεωρήθηκε στην Πάτρα, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις ασφαλείας με βάση τα όσα ορίζει ο διεθνής οργανισμός ασφάλειας πλοίων Paris MOU. Εντοπίστηκαν πέντε παραβάσεις και δόθηκε διορία 15 ημερών στον πλοιοκτήτη για να προβεί στις απαιτούμενες αλλαγές. Κατά τα λοιπά, το πλοίο κρίθηκε αξιόπλοο.
Σύμφωνα, πάντως, με τα σχετικά στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση της «Κ», εντοπίστηκαν προβλήματα σε φωτεινές ενδείξεις συναγερμού, σε μία θύρα στεγανοποίησης, σε συστήματα διάσωσης και σε θύρες πυρασφάλειας που χαρακτηρίστηκαν δυσλειτουργικές. Μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πλοιοκτήτης Κάρλο Βιτσεντίνι έκανε λόγο για πλήρως λειτουργικό και αξιόπλοο πλοίο. Επιβεβαίωσε μεν ότι εντοπίστηκαν ορισμένες ελλείψεις στον πρόσφατο έλεγχο, πλην όμως, όπως ανέφερε, επρόκειτο για μια ελαφριά δυσλειτουργία μιας από τις συνολικά 160 πόρτες πυρασφάλειας του πλοίου, που αποκαταστάθηκε άμεσα. Μάλιστα, όπως τόνισε, η εν λόγω πόρτα βρίσκεται στην πέμπτη γέφυρα που είναι πολύ ψηλότερα από το υπόγειο γκαράζ του πλοίου, όπου εκτιμάται ότι ξεκίνησε η φωτιά. Σχολιάζοντας τις πληροφορίες αυτές, ο εκπρόσωπος της ΑΝΕΚ ανέφερε ότι το Νorman Αtlantic είχε όλα τα πιστοποιητικά ασφαλείας σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες ασφαλείας και δεν είχε διαπιστωθεί κανένα πρόβλημα στα συστήματα ασφαλείας και συναγερμού του πλοίου.
Πάντως, σε κοινή τους ανακοίνωση, μια σειρά από ναυτεργατικά σωματεία θέτουν μετ’ επιτάσεως τα σχετικά ερωτήματα και κυρίως το πώς και αν αντιμετωπίστηκαν οι παρατηρήσεις που έγιναν στο πλαίσιο του ελέγχου του πλοίου στις 19 Δεκεμβρίου. Ταυτόχρονα, ζητούν απαντήσεις για το αν δικαιολογείται τόσο μεγάλος αριθμός επιβατών και οχημάτων, αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης και διάσωσης και αν η οργανική σύνθεση του πλοίου κάλυπτε τις ανάγκες.
1.500 σωσίβια
Σε δηλώσεις του χθες, ο υπ. Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι το πλοίο διέθετε 1.500 σωσίβια, σχεδόν διπλάσια από τον μέγιστο αριθμό επιβαινόντων, που βάσει των σχετικών αρχείων διαμορφώνονται σε 880.
Αυτό που είναι βέβαιο, πάντως, είναι ότι το πλοίο ήταν υπερφορτωμένο με οχήματα, καθώς η μέγιστη χωρητικότητά του δεν ξεπερνά τα 195 οχήματα, τη στιγμή που στο πλοίο φέρονταν να βρίσκονται τουλάχιστον 213 φορτηγά και Ι.Χ. αυτοκίνητα, ενώ άλλες αναφορές κάνουν λόγο για 222 οχήματα. Είναι λοιπόν πιθανό, σύμφωνα με μία εκδοχή, κάποιο από τα φορτηγά να παρουσίασε διαρροή λαδιού ή ντίζελ και να ήταν εύκολη η εκδήλωση πυρκαγιάς, ιδίως αν ευσταθεί η μαρτυρία οδηγού νταλίκας, που φέρεται να ανέφερε ότι το φορτίο ορισμένων φορτηγών «έξυνε» την οροφή του γκαράζ, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να προκλήθηκε κάποιος σπινθήρας. Ωστόσο, κατ’ άλλους, η φωτιά μπορεί να ξεκίνησε και για άλλους λόγους, όπως π.χ. αν κάποιος οδηγός βρισκόταν στο όχημά του και επιχείρησε να ανάψει μπρίκι, ή φωτιά για να ζεσταθεί. Δεδομένης της θαλασσοταραχής θα ήταν πολύ εύκολη η πρόκληση κάποιου τέτοιου ατυχήματος, ιδίως αν το γκαράζ δεν φυλασσόταν από μέλη του πληρώματος. Προτού, βέβαια, ολοκληρωθεί η εισαγγελική έρευνα, όλα τα παραπάνω συνιστούν απλές εικασίες.
Έντυπη Έκδοση Καθημερινής