Μία Ἐλληοαμερικανίδα, ἡ Πένι (Πανωραία) Παναγιωσούλη, καθιέρωσε τὰ ἑλληνικὰ ὡς τὴ μόνη ξένη γλώσσα, στὸ πρότυπο δημόσιο σχολεῖο KAPPA IV τοῦ Χάρλεμ. Ἡ Πένι Παναγιωσούλη ἀποφάσισε ἀπὸ τὴν πρώτη στιγμὴ βρίσκοντας ἀνταπόκριση καὶ ἀπὸ τοὺς ὑπευθύνους, νὰ εἰσαγάγει τὴ διδασκαλία τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας, γνωρίζοντας ὅτι ἡ ἐκμάθησή της θὰ μποροῦσε νὰ «ἀνοίξει τοὺς ὁρίζοντες» τῶν μαθητῶν καὶ νὰ τοὺς βοηθήσει νὰ κατανοήσουν πρῶτα ἂπ΄ ὅλα ἀπὸ ποὺ προέρχονται οἱ ἀρχὲς τῆς δημοκρατίας.
Ἡ μεθοδολογία ποὺ ἀκολουθεῖται στὸ KAPPA IV δημιουργεῖ ἕνα θετικὸ προηγούμενο, ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἴσως θὰ ἔπρεπε νὰ διδαχθοῦν τὰ ἑλληνοαμερικανικὰ σχολεῖα
«Δὲν πρόκειται ἁπλὰ γιὰ διδασκαλία τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας, ξεκομμένη ἀπὸ τὸ περιβάλλον της», σημειώνει ἡ ἴδια. «Δείχνουμε τὴ σχέση τῶν ἑλληνικῶν μὲ διάφορα πράγματα στὸν κόσμο. Χάρη στὴ νέα τεχνολογία ὁ κόσμος ἔχει γίνει ἐπίπεδος. Οἱ μαθητές μας, μέσω τὶς διδασκαλίας τῶν ἑλληνικῶν καὶ διαφορετικῶν πολιτισμῶν, θὰ ἀναπτύξουν μεγαλύτερη ἐκτίμηση γιὰ τὸ ποιοὶ πραγματικὰ εἶναι».
Τὰ ἑλληνικὰ στὸ πρόγραμμα διδασκαλίας τοῦ KAPPA IV, εἶναι πρακτικὰ κομμάτι κάθε μαθήματος, καθὼς ἑλληνικοὶ εἶναι στὸ μεγαλύτερο μέρος τοὺς οἱ ἐπιστημονικοὶ ὄροι. Ἂν γιὰ παράδειγμα στὴν τάξη διδάσκεται τὸ Πυθαγόρειο Θεώρημα, μετὰ τὰ μαθηματικὰ θὰ ἀκολουθήσει ἡ συζήτηση γιὰ τὸν Πυθαγόρα, τὴ συμβολὴ τῶν Ἑλλήνων στὴν ἀνάπτυξη τῆς μαθηματικῆς...σκέψης, τοὺς φιλόσοφους, τὸν Παρθενώνα, τὴν ἀρχιτεκτονικὴ καὶ τὴ δομὴ τῆς ἑλληνικῆς πόλης.
Τὸ πρόγραμμα ξεκίνησε μὲ τὴ διδασκαλία τῶν Ἑλληνικῶν ἁπλὰ ὡς ξένη γλώσσα, μὲ τὸ βάρος στὴ γραμματική, τὸ λεξιλόγιο καὶ κάποια στοιχεῖα πολιτισμοῦ. Στὴν πορεία οὐσιαστικὰ μεταμορφώθηκε σὲ κάτι μεγάλο. Σημαντικὸ ρόλο ἔπαιξε, ὅπως λέει ἡ κ. Παναγιωσούλη, καὶ ἡ δεκαήμερη ἐκδρομὴ 33 μαθητῶν τοῦ σχολείου καὶ 19 συνοδῶν τους στὴν Ἑλλάδα, καθὼς τοὺς δόθηκε ἡ εὐκαιρία νὰ δοῦν ἀπὸ κοντὰ ὅλα αὐτὰ ποὺ διδάσκονταν στὶς τάξεις τους. Κατὰ τὴν παραμονή τους στὴν Ἑλλάδα ἐπισκέφθηκαν διάφορους ἀρχαιολογικοὺς χώρους, ὅπως τὴν Ὀλυμπία, τοὺς Δελφούς, τὴν Ἀκρόπολη, τὰ Μετέωρα κ.α.
Ἡ Πένι Παναγιωσούλη, ὡς ἐπιτυχημένη διευθύντρια, ἔχει ἀποδεχτεῖ πρόταση γιὰ νὰ ἀναλάβει ὡς λυκειάρχης ἕνα νέο πρότυπο λύκειο στὸ Μπρόνξ, τὸ Kappa International High School. Τὸ ἔργο της θὰ συνεχίσει ἡ σημερινὴ ὑποδιευθύντρια Briony Carr καὶ οἱ τρεῖς ἑλληνικῆς καταγωγῆς δάσκαλοι, οἱ ὁποῖοι διδάσκουν διάφορα μαθήματα. Δυσκολίες βέβαια ὑπάρχουν, ὅπως τὸ νὰ βρεθοῦν κατάλληλοι δάσκαλοι, ἀλλὰ καὶ μὲ τὰ σχολικὰ ἐγχειρίδια.Ἡ μεθοδολογία ποὺ ἀκολουθεῖται στὸ KAPPA IV δημιουργεῖ ἕνα θετικὸ προηγούμενο, ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἴσως θὰ ἔπρεπε νὰ διδαχθοῦν τὰ ἑλληνοαμερικανικὰ σχολεῖα
«Δὲν πρόκειται ἁπλὰ γιὰ διδασκαλία τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας, ξεκομμένη ἀπὸ τὸ περιβάλλον της», σημειώνει ἡ ἴδια. «Δείχνουμε τὴ σχέση τῶν ἑλληνικῶν μὲ διάφορα πράγματα στὸν κόσμο. Χάρη στὴ νέα τεχνολογία ὁ κόσμος ἔχει γίνει ἐπίπεδος. Οἱ μαθητές μας, μέσω τὶς διδασκαλίας τῶν ἑλληνικῶν καὶ διαφορετικῶν πολιτισμῶν, θὰ ἀναπτύξουν μεγαλύτερη ἐκτίμηση γιὰ τὸ ποιοὶ πραγματικὰ εἶναι».
Τὰ ἑλληνικὰ στὸ πρόγραμμα διδασκαλίας τοῦ KAPPA IV, εἶναι πρακτικὰ κομμάτι κάθε μαθήματος, καθὼς ἑλληνικοὶ εἶναι στὸ μεγαλύτερο μέρος τοὺς οἱ ἐπιστημονικοὶ ὄροι. Ἂν γιὰ παράδειγμα στὴν τάξη διδάσκεται τὸ Πυθαγόρειο Θεώρημα, μετὰ τὰ μαθηματικὰ θὰ ἀκολουθήσει ἡ συζήτηση γιὰ τὸν Πυθαγόρα, τὴ συμβολὴ τῶν Ἑλλήνων στὴν ἀνάπτυξη τῆς μαθηματικῆς...σκέψης, τοὺς φιλόσοφους, τὸν Παρθενώνα, τὴν ἀρχιτεκτονικὴ καὶ τὴ δομὴ τῆς ἑλληνικῆς πόλης.
Τὸ πρόγραμμα ξεκίνησε μὲ τὴ διδασκαλία τῶν Ἑλληνικῶν ἁπλὰ ὡς ξένη γλώσσα, μὲ τὸ βάρος στὴ γραμματική, τὸ λεξιλόγιο καὶ κάποια στοιχεῖα πολιτισμοῦ. Στὴν πορεία οὐσιαστικὰ μεταμορφώθηκε σὲ κάτι μεγάλο. Σημαντικὸ ρόλο ἔπαιξε, ὅπως λέει ἡ κ. Παναγιωσούλη, καὶ ἡ δεκαήμερη ἐκδρομὴ 33 μαθητῶν τοῦ σχολείου καὶ 19 συνοδῶν τους στὴν Ἑλλάδα, καθὼς τοὺς δόθηκε ἡ εὐκαιρία νὰ δοῦν ἀπὸ κοντὰ ὅλα αὐτὰ ποὺ διδάσκονταν στὶς τάξεις τους. Κατὰ τὴν παραμονή τους στὴν Ἑλλάδα ἐπισκέφθηκαν διάφορους ἀρχαιολογικοὺς χώρους, ὅπως τὴν Ὀλυμπία, τοὺς Δελφούς, τὴν Ἀκρόπολη, τὰ Μετέωρα κ.α.
Ἐνδεικτικὸ γιὰ τὸ προηγμένο ἐπίπεδο τῶν ἑλληνικῶν τῶν παιδιῶν τοῦ KAPPA IV ἦταν «Οἱ Ὄρνιθες» τοῦ Ἀριστοφάνη, ποὺ ἀνέβασαν στὸ Σταθάκειο πολιτιστικὸ κέντρο τῆς Νέας Ὑόρκης, ἀφήνοντας ἄναυδους ὅσους παρακολούθησαν τὴν παράσταση. Τὸ ἔργο ἀποδόθηκε στὴν ἑλληνικὴ καὶ στὴν ἀγγλικὴ γλώσσα καὶ χρησιμοποιήθηκε ἡ αὐθεντικὴ μουσικὴ τοῦ Μάνου Χατζηδάκη, ἀπὸ τὴν ἱστορικὴ παράσταση τοῦ Κάρολου Κοῦν.
Ἡ Πανωραία Παναγιωσούλη εἶναι κόρη τοῦ Ἑλληναμερικανοῦ λογοτέχνη Γαβριὴλ Παναγιωσούλη, λάτρη τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας καὶ ἔνθερμου ὑποστηρικτῆ της. Ἡ ἴδια παραδέχεται ὅτι πηγὴ ἔμπνευσης τοῦ ἐγχειρήματός της ἦταν ὁ πατέρας της, γιὰ τὸν ὁποῖο μιλᾶ μὲ ὑπερηφάνεια, τονίζοντας ὅτι μέσω τῶν ὁραμάτων τοῦ μπόρεσε νὰ ἐκτιμήσει τί πραγματικὰ σημαίνει νὰ εἶσαι Ἕλληνας. Γεννήθηκε στὴ Γουατεμάλα, ἂπ΄ ὅπου κατάγεται ἡ μητέρα της. Στὴν Ἀμερικὴ μετανάστευσαν ὅταν ἦταν πολὺ μικρὴ κι ἀπὸ τότε κάθε χρόνο ἐπισκέπτονται τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν ἰδιαίτερη πατρίδα της, Κεφαλλονιᾶ.ellines.com