Η Τουρκία θα ξεκινήσει την κατασκευή διώρυγας ναυσιπλοΐας μήκους 45 χιλιομέτρων, η οποία θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με αυτή του Μαρμαρά αναφέρει το πρακτορείο Voice of Russia.
Σκοπός της – η ελάφρυνση της ναυσιπλοΐας στα υπερφορτωμένα Στενά του Βοσπόρου. Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται την κυβέρνηση της Τουρκίας, η διώρυγα «Κωνσταντινούπολη» το σχέδιο της οποίας επεξεργάστηκε από τον πρωθυπουργό Ερντογάν, θα περάσει βορειοδυτικά του Βοσπόρου και παράλληλα προς αυτόν.
Σήμερα το Κεντρικό Συμβούλιο Σχεδιασμού της κυβέρνησης ενέκρινε τη χρηματοδότηση των έργων κατασκευής της διώρυγας.
Η διώρυγα μήκους ...
40 ως 50 χιλιόμετρα, βάθους 25 μέτρων και πλάτους 150 μέτρων, η οποία θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, προκειμένου να αποσυμφορήσει τον Βόσπορο, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν Ερντογάν."
Τα έργα θα διαρκέσουν δύο χρόνια, και θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα πιο μεγάλα δεξαμενόπλοια και κρουαζιερόπλοια, με ρυθμό 160 την ημέρα, πρόσθεσε ο Ερντογάν, υπογραμμίζοντας ότι 140 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου μεταφέρονται ετησίως μέσω του Βοσπόρου.Από το Βόσπορο, ο οποίος έχει μήκος περίπου 30 χιλιόμετρα, διέρχονται κάθε χρόνο πολλές δεκάδες χιλιάδες εμπορικά πλοία, με αποτέλεσμα οι περίπου 13 εκατομμύρια κάτοικοι της Κωνστνατινούπολης να αντιμετωπίζουν σοβαρούς κινδύνους περιβαλλοντικής καταστροφής.
Το σχέδιο προβλέπει επίσης την κατασκευή ενός αεροδρομίου - του τρίτου της Κωνστνατινούπολης και του μεγαλύτερου της Τουρκίας- και ενός λιμανιού κοντά στη διώρυγα, δήλωσε ο Ερντογάν, παράλληλα, όρισε το 2023 ως έτος ολοκλήρωσης των εργασιών.
Από την άλλη πλευρά ο εκνευρισμός της Μόσχας σχετικά με το έργο αυτό είναι εύλογος, καθώς αν η Αγκυρα προχωρήσει στην κατασκευή της διώρυγας, τότε ο γεωστρατηγικός ρόλος της Ρωσίας θα δεχθεί ένα σοβαρό πλήγμα.
Σήμερα ένα μεγάλο μέρος του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφέρεται μέσω δεξαμενόπλοιων που διέρχονται τα Στενά των Δαρδανελλίων και του Βοσπόρου. Αν λοιπόν κατασκευαστεί η εν λόγω διώρυγα, η Μόσχα φοβάται πως θα εκτιναχθούν τα τέλη διέλευσης προκειμένου να αποσβεσθούν τα έξοδα από αυτό το μεγάλο έργο.
Ο δεύτερος και μεγαλύτερος φόβος του Κρεμλίνου αφορά τη μέγγενη στην οποία αναγκαστικά θα μπει ο ρωσικός στόλος που βρίσκεται στον ναύσταθμο της Σεβαστούπολης, καθώς με την κατασκευή της διώρυγας αφενός ο χρόνος αντίδρασής του και εξόδου του από τα Στενά θα μειωθεί αισθητά, ενώ αφετέρου το ΝΑΤΟ μέσω της Τουρκίας θα ελέγχει τις κινήσεις όλων των ρωσικών πολεμικών πλοίων, ακόμα και των υποβρυχίων.