Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

Γκάλοπ μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών για αποχώρηση από την Ελλάδα

Του
Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση

Πρωτόγνωρες καταστάσεις ζει η ελληνική ναυτιλία την περίοδο αυτή. Το γεγονός ότι κάποιοι πολιτικοί αλλά και ξένοι οικονομικοί κύκλοι προσπαθούν να αποδομήσουν την κορυφαία ναυτιλία του κόσμου μόνο και μόνο επειδή είναι ελληνική έχει δημιουργήσει κλίμα φυγής.

Ιδιαίτερα τον τελευταίο μήνα φουντώνουν οι φήμες και τα σενάρια στην Ακτή Μιαούλη για επικείμενη αποχώρηση ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών από την Ελλάδα με προορισμό τις ΗΠΑ, το City του Λονδίνου, τη Μέση Ανατολή και τη Σιγκαπούρη.

Όμως το θέμα προχώρησε ακόμη περισσότερο. Σύμφωνα με έγκυρα πληροφορημένες πηγές του Πρώτου ΘΕΜΑατος σε συνάντηση εφοπλιστών την περασμένη εβδομάδα, στη Ναυτιλιακή Λέσχη του Πειραιά, το αντικείμενο συζήτησης ήταν ένα γκάλοπ.

Το ποσοστό όσων απάντησαν θετικά έφθασε το εκπληκτικό ποσοστό του 80%!

«Περιμέναμε ένα 40% όχι όμως και 80%» έλεγε στο τραπέζι ένας από τους εφοπλιστές. Ακόμη και τα 20% που απάντησε αρνητικά ο λόγος ήταν οικογενειακός αφού για διάφορες αιτίες δεν μπορούν να πάρουν την οικογένεια μαζί τους σε ξένη χώρα.
Οι υπάλληλοι των ναυτιλιακών εταιρειών θεωρούν ότι οι συνθήκες διαβίωσης στο εξωτερικό είναι καλύτερες από ό,τι στην Ελλάδα του άμεσου μέλλοντος ενώ θα έχουν και εξασφαλισμένη εργασία σε γνώριμο εργασιακό περιβάλλον.

Πολύ γνωστός εφοπλιστής και προβεβλημένος με εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία, που παρακολουθούσε τη συζήτηση, χωρίς να έχει συμμετάσχει στο γκάλοπ αυτό μονολόγησε: «Καταλαβαίνετε τι έχει να γίνει έτσι και φορολογηθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες».

Οι 15 αυτές εταιρείες ελέγχουν στόλους που αποτελούνται από 15 έως 40 πλοία και απασχολούν περί τα 100 άτομα η κάθε μία.

Πρόσφατα ένας άλλος Έλληνας εφοπλιστής είχε εκμυστηρευτεί στο «Πρώτο ΘΕΜΑ»: «Εάν το αποφασίσουμε θα φύγουμε οι περισσότεροι οικογενειακώς και μαζί μας θα πάρουμε κάποια από τα κορυφαία μας στελέχη. Εδώ στην Ελλάδα θα αφήσουμε κάποιους υπαλλήλους.»

Το έτος 2011 τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα ανήλθαν σε 14δις ευρώ συγκρινόμενα με 15,4δις ευρώ το 2010, δηλαδή, μείωση της τάξης του 8,57%. Παρά τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία, οι προοπτικές είναι συγκρατημένα αισιόδοξες λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του ελληνόκτητου στόλου σε χωρητικότητα.

Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.325 πλοία, μεγαλύτερα των 1.000 gross tonnage με 226,92 εκατομμύρια dwt, αντιπροσωπεύοντας 14,83 % της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt .

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΕ η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη και τη δεύτερη στην ΕΕ σε χωρητικότητα μετά τη Μάλτα όπου και εκεί τα πλοία είναι στην πλειοψηφία τους ελληνικών συμφερόντων.

Οικονομικοί κύκλοι που ασχολούνται με τη ναυτιλία επισημαίνουν:
«Ιστορικά, η αποχώρηση από την ελληνική σημαία έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον ως μέσο πίεσης προς τις ελληνικές κυβερνήσεις. Συνεπώς, η σημαντική κάμψη της δύναμης της ελληνικής σημαίας κατά την τελευταία τριετία ίσως να αντανακλά και την απογοήτευση του κλάδου από τη διάλυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας».

http://www.marinews.gr/
Όχι όμως πολιτικό όπως συνηθίζεται την προεκλογική περίοδο αλλά ένα γκάλοπ ενδοεταιρικό.

Πιο συγκεκριμένα, σε 15 μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εκ των οποίων οι μισές είναι εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά τέθηκε στο προσωπικό το ερώτημα εάν σε περίπτωση μετεγκατάστασης της εταιρείας στο εξωτερικό θα ακολουθούσαν.