Το σχέδιο του αγωγού Nabucco απορρίφθηκε από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε σήμερα ο μεγάλος αυστριακός ενεργειακός όμιλος OMV, ένας από τους επενδυτές στο πρόγραμμα του αγωγού, που θα επιτρέψει να διαφοροποιηθούν οι πηγές φυσικού αερίου για την Ευρώπη.
H εξέλιξη αυτή θεωρείται «πράσινο φως» για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ ως της οδού που θα αξιοποιηθεί για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Ωστόσο, επισήμως, από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης δεν έχουν υπάρξει ακόμα ανακοινώσεις.
«Η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ ΙΙ ενημέρωσε τον OMV...
για την απόφασή της σχετικά με τον τρόπο που προτιμά για την παράδοση του αερίου στην Ευρώπη. Το πρόγραμμα Nabucco δεν επελέγη από την κοινοπραξία» αναφέρει ο OVM στην ανακοίνωσή του.
Η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν η αζερινή Socar, η βρετανική BP, η νορβηγική Statoil και η γαλλική Total, είχε ανακοινώσει πως θέλει να δημοσιοποιήσει στα τέλη Ιουνίου την απόφασή της αναφορικά με τον αγωγό μέσω του οποίου θα μεταφέρεται στην Ευρώπη το αέριο της Κασπίας.
Το ανταγωνιστικό σχέδιο του Nabucco είναι αυτό του TAP (Trans Adriatic Pipeline), βάσει του οποίου ο αγωγός φτάνει ως την Ιταλία μέσω των ελληνοτουρκικών συνόρων, περνώντας από την Ελλάδα και την Αλβανία.
Ο Nabucco θα συνέδεε την Τουρκία με την Αυστρία περνώντας από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουγγαρία.
«Ο OMV αποδέχεται την απόφαση της κοινοπραξίας, αλλά ο OMV πιστεύει πως η προσφορά που έγινε από τη NGPI (την κοινοπραξία του Nabucco) εκπλήρωνε όλα τα κριτήρια επιλογής και ήταν πολύ ανταγωνιστική», αναφέρει ο αυστριακός όμιλος, ο οποίος είχε επενδύσει στο σχέδιο του Nabucco, μαζί με την ουγγαρέζικη MOL, τη ρουμανική Transgaz, τη βουλγαρική Bulgargas, την τουρκική Botas και πιο πρόσφατα τη γαλλική GDF-Suez.
Οι μέτοχοι του TAP είναι η E.ON Ruhrgas, η Statoil της Νορβηγίας και η Axpo της Ελβετίας.
Οι τιμές του αερίου στη νοτια Ευρώπη αναφέρονται ως αιτία της επικράτησης του αγωγού TAP
Η κοινοπραξία που επέλεξε το σχέδιο του αγωγού Trans Adriatic Pipeline αντί για εκείνο του αγωγού Nabucco West για τη μεταφορά του αζερινού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, επισήμανε ως λόγο για την επιλογή της τις υψηλότερες τιμές του αερίου στην Ιταλία και την Ελλάδα.
Ο αυστριακός όμιλος πετρελαίου και φυσικού αερίου OMV, ο οποίος ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας Nabucco West, δήλωσε πως έχασε στην εκστρατεία του, την οποία διεξάγει εδώ και δέκα χρόνια, για να επιλεγεί ο Nabucco West από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ που εξασφαλίζει τη λειτουργία του αζερινού κοιτάσματος από το οποίο θα εξορυχτεί το αέριο.
«Το πρόγραμμα Nabucco τελείωσε για μας» , δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του OMV, ο Γκέρχαρτ Ρόις, σε μια συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε εσπευσμένα, δίνοντας τέλος στις υποθέσεις ότι ο Nabucco θα μπορούσε ενδεχομένως να κατασκευαστεί επίσης.
Ο Ρόις αμφισβήτησε αν υψηλότερες τιμές για το αέριο θα μπορέσουν πράγματι να επιτευχθούν στην Ελλάδα, η οποία πλήττεται από τη λιτότητα, ή στην Ιταλία, η οποία εφοδιάζεται με άφθονο φυσικό αέριο - χώρες οι οποίες αμφότερες βρίσκονται στο δρόμο που θα ακολουθήσει ο TAP.
«Σας αφήνω να απαντήσετε εσείς στο ερώτημα αν πρόκειται για φύλλο συκής σε μια πολιτική απόφαση» , πρόσθεσε ο Ρόις.
Τα πλεονεκτήματα για την Ελλάδα από την επιλογή του TAP
Τα πλεονεκτήματα για την Ελλάδα από την επιλογή του αγωγού TAP που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη καταγράφει σε έκθεσή του το υπουργείο Εξωτερικών.
Η απόφαση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ως προς τον προτιμητέο αγωγό είναι το αποτέλεσμα πολυετούς διαδικασίας στην οποία συμμετείχαν άλλα δύο εναλλακτικά σχέδια αγωγών: ο ελληνο-ιταλικός (ITGI) και ο SEEP, που απορρίφθηκαν νωρίτερα από την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, για να απομείνουν ο TAP και ο Nabucco.
Μία ακόμη παράμετρος που έχει σημασία για την Ελλάδα είναι ότι η αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR, που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ, είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ. Με βάση τις συμφωνίες που υπεγράφησαν πρόσφατα, η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει «οψιόν» για εξαγορά έως και 50% των μετοχών του αγωγού ΤΑΡ, στην περίπτωση εννοείται που προκριθεί το συγκεκριμένο σχέδιο έναντι του Nabucco.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:
Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).
Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.
Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP
Μέτοχοι: TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)
Μεταφορική ικανότητα: 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού: στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα), στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος: 870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
Υψομετρικές διαφορές: Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία. Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα
Επίκαιρα