Τετάρτη, 10 Ιουλίου 2013

Καθημερινή: Πώς καταφέρνουν οι Ικαριώτες να ξεπερνούν τα 90 χρόνια ζωής

Συνεχίζει η επιστημονική κοινότητα την προσπάθεια διαλεύκανσης του «μυστηρίου» της Ικαρίας, όπου το ποσοστό των ατόμων που ζουν πάνω από τα 90 χρόνια είναι δεκαπλάσιο από οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη.

Της Λίνας Γιάνναρου

Το 2009, η Α΄ Πανεπιστημιακή Καρδιολογική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών ξεκίνησε την καταγραφή των κλινικών χαρακτηριστικών,
των συνηθειών και του τρόπου ζωής των κατοίκων της Ικαρίας, μία από τις μεγαλύτερες επιδημιολογικές μελέτες ηλικιωμένων στον ευρωπαϊκό χώρο. Τέσσερα χρόνια αργότερα, οι ερευνητές επέστρεψαν στο νησί για να παρακολουθήσουν το αρχικό δείγμα και να εξαγάγουν χρήσιμα συμπεράσματα.

Οι 90 από τους 366 ηλικιωμένους άνδρες (24,6%) που είχαν μελετηθεί αρχικά (τότε στην ηλικία των 75 ετών κατά μέσον όρο) και οι 65 από τις 386 (16,8%) ηλικιωμένες γυναίκες είχαν ένα συμβάν στο διάστημα των τεσσάρων ετών. Από αυτά, τα 34 σε άνδρες (9,3%) και τα 26 (6,7%) σε γυναίκες ήταν θάνατος. Οι αιτίες θανάτου ήταν στεφανιαία νόσος (25,8% στους άνδρες και 26,1% στις γυναίκες), καρκίνος (22,6% στους άνδρες και 17,4% στις γυναίκες), αγγειακό εγκεφαλικό (12,9% στους άνδρες και 17,4% στις γυναίκες) και τα υπόλοιπα ήταν λοιμώξεις, αναπνευστική ανεπάρκεια, νεφρική ανεπάρκεια και ατυχήματα.

Οι γυναίκες

Μελετώντας τα δεδομένα, προέκυψε ότι καλύτερα ποσοστά επιβίωσης είχαν οι γυναίκες, όσοι κατανάλωναν ελαιόλαδο (30% αύξηση επιβίωσης), εκείνοι με τη χαμηλότερη καρδιακή συχνότητα, την καλύτερη νεφρική λειτουργία και τα χαμηλότερα επίπεδα τριγλυκεριδίων. Όπως τόνισαν χθες ειδικοί επιστήμονες σε συνέντευξη Τύπου, ενόψει εκδήλωσης που ξεκινάει αύριο στην Ικαρία με θέμα «Στοχεύοντας στη μακροζωία: από την πρόληψη στη θεραπεία» (ολοκληρώνεται στις 14/7) και διοργανώνεται από την Α΄ Καρδιολογική Κλινική και το ομώνυμο Εργαστήριο της Α΄ Πανεπιστημιακής Καρδιολογικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών - ΓΝΑ Ιπποκράτειο, την πιθανότητα θανάτου φαίνεται να μειώνει κατά 38% η εβδομαδιαία κατανάλωση τσαγιού, κατά 18% η καθημερινή κατανάλωση φρούτων και φρέσκων λαχανικών και κατά 70% το μικρό μέγεθος της μερίδας φαγητού. Ακόμη, η συντροφικότητα, οι ισχυροί κοινωνικοί δεσμοί, η καλή υγιεινή, η φειδωλή χρήση φαρμάκων, η άσκηση, η έλλειψη στρες.

Καθημερινή