Μειωμένη κατά 37%, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ήταν η επιβατική κίνηση στην ακτοπλοΐα το φετινό Πάσχα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Η σύγκριση μεταξύ των δύο περιόδων είναι δύσκολη, καθώς, φέτος, το Πάσχα εορτάσθηκε σχεδόν δέκα ημέρες νωρίτερα από ό,τι πέρυσι, που ήταν στις 24 Απριλίου, γεγονός που σημαίνει και πιο ζεστός καιρός, ιδανικός για ταξίδι σε νησί.
Παράλληλα, φέτος, αρνητικά επέδρασε και η απεργιακή κινητοποίηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας ΠΝΟ , η οποία «έκοψε» τα φτερά κάποιων ταξιδιωτών, αφού πραγματοποιήθηκε τη Μεγάλη Τρίτη και τη Μεγάλη Τετάρτη, ενώ πολύ πιο σοβαρό ρόλο φαίνεται να έπαιξε η οικονομική κρίση και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των ταξιδιωτών.
Από τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους τα λιμεναρχεία Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου, μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι η κίνηση ήταν αναμφίβολα μειωμένη, αφού πρωτίστως μειωμένα ήταν τα δρομολόγια των πλοίων.
Η μείωση των δρομολογίων οφείλεται κυρίως στη μείωση της ζήτησης, αλλά και την κρίση καυσίμων που πλήττει ανεπανόρθωτα την ελληνική ακτοπλοΐα τον τελευταίο χρόνο.
Μόλις 166 δρομολόγια
Από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα, πέρυσι, πραγματοποιήθηκαν από το λιμάνι του Πειραιά 293 δρομολόγια και φέτος μόλις 166 (δεν λαμβάνονται υπόψη τα δρομολόγια του Αργοσαρωνικού). Αν εξαιρεθούν τα δρομολόγια των δύο ημερών της απεργίας (Μεγάλη Τρίτη και Μεγάλη Τετάρτη), και πάλι έχουμε μία σημαντική μείωση δρομολογίων. Ειδικότερα, εξαιρουμένων των δύο ημερών, τα δρομολόγια που πραγματοποιήθηκαν το 2011 ανήλθαν στα 220, ενώ το 2012 στα 148.
Σημειώθηκε δηλαδή μια μείωση κατά 32,7%. Παράλληλα, η πτώση της κίνησης είναι εμφανής και από τις ημέρες που δεν υπήρχε η απεργία. Με εξαίρεση τη Μεγάλη Δευτέρα, φέτος, όπου η κίνηση ήταν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι την ίδια ημέρα, καθώς εκτιμάται ότι κάποιοι επιβάτες μετακινήθηκαν από τις ήμερες της απεργίας μία ημέρα πριν για να ταξιδέψουν, όλες τις υπόλοιπες ημέρες η επιβατική και μεταφορική κίνηση ήταν φέτος σημαντικά μειωμένη σε σύγκριση με τις αντίστοιχες γιορτινές ημέρες πέρυσι.
Σύμφωνα με στοιχεία του Λιμενικού Σώματος το 2011, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα, πραγματοποιήθηκαν από το λιμάνι του Πειραιά 293 αφιξοαναχωρήσεις και διακινήθηκαν 192.790 επιβάτες, 25.355 Ι.Χ. και 7.353 φορτηγά.
Αντίστοιχα, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα, φέτος, πραγματοποιήθηκαν 166 δρομολόγια, με τα οποία διακινήθηκαν 121.861 επιβάτες, 15.449 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 5.714 φορτηγά.
Σε ό,τι αφορά τον Αργοσαρωνικό, το Πάσχα του 2011 είχαν γίνει 703 δρομολόγια, με τα οποία διακινήθηκαν 86.359 επιβάτες, 9.128 Ι.Χ. και 513 φορτηγά, ενώ φέτος το ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκαν 420 δρομολόγια, με τα οποία διακινήθηκαν 55.822 επιβάτες, 5.985 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 352 φορτηγά. Από το λιμάνι της Ραφήνας, το 2011 είχαν πραγματοποιηθεί 240 δρομολόγια και είχαν διακινηθεί 60.098 επιβάτες, 12.135 Ι.Χ. και 635 φορτηγά.
Το 2012, πραγματοποιήθηκαν 120 δρομολόγια και διακινήθηκαν 37.449 επιβάτες, 7.772 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 606 φορτηγά.
Τέλος, από το Λαύριο, το 2011, πραγματοποιήθηκαν 101 δρομολόγια και διακινήθηκαν 16.933 επιβάτες, 4.604 Ι.Χ. και 338 φορτηγά οχήματα. Το 2012 πραγματοποιήθηκαν 71 δρομολόγια, και διακινήθηκαν 10.051 επιβάτες, 2.369 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 270 φορτηγά οχήματα.
Συνολικά, από τα τρία μεγάλα λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου του Αργοσαρωνικού, διακινήθηκαν φέτος το Πάσχα 225.183 επιβάτες, έναντι 359.180 επιβατών πέρυσι. Σημειώθηκε μία μείωση της κίνησης κατά 37,3%.
Καταγγέλλει η ΠΝΟ
Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή της η ΠΝΟ, με αφορμή την ολοκλήρωση της απεργιακής κινητοποίησης, αφού αποφεύγει να δεσμευθεί για συνέχιση των κινητοποιήσεων σημειώνει ότι οι Ελληνες ναυτεργάτες δεν υποστέλλουν τη σημαία του αγώνα και είναι αποφασισμένοι να επαγρυπνούν.
Η ΠΝΟ, στην ανακοίνωσή της, αναφέρει ακόμη ότι η «48ωρη πανελλαδική απεργία των πληρωμάτων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, συνάντησε μια πρωτοφανή για τα ελληνικά ναυτεργατικά δεδομένα ανηλεή και αδικαιολόγητη επίθεση από πολλές πλευρές και ειδικότερα την κυβέρνηση, μερίδα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς και τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών κομμάτων, που με ψέματα και συκοφαντίες επιχείρησαν να κάμψουν και να υποσκάψουν τον δίκαιο πέρα για πέρα αγώνα των ναυτεργατών».
Επίσης, απορρίπτει «με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ότι η μεγαλειώδης απεργία των ναυτεργατών υπήρξε πολιτικά ελεγχόμενη και κομματικά υποκινούμενη» και κάνει λόγο για «καθολική συμμετοχή των ναυτεργατών στην απεργία που σημείωσε πλήρη επιτυχία».
Λάμπρος Καραγεώργος - lkar@naftemporiki.gr